Kistermelő, vagy kisfeldolgozó?
2015. június 29. írta: GaBko

Kistermelő, vagy kisfeldolgozó?

Egy hétvégi élmény nem hagy nyugodni, amit muszáj kiadnom magamból. Az is lehet, hogy vannak akik nem értenek egyet velem és szerintük ez így rendben van. Mondhatnám, hogy lesz@§0m, de nem megy.

marketplace.jpg

Szándékosan nem nevezem meg a helyet, sem azt, hogy kiről van szó. Biztosan van ilyen máshol is nem kevés.

Szóval kiugrottam az egyik piacra, ahol árulni szoktam, míg ki nem fogyott a termékem. Meglátogattam a többi árust, akikkel elég jóban lettem az alatt a néhány hónap alatt, míg együtt piacoztunk. Piacon a hiányom betöltve megjelent egy másik Chili „kistermelő”, akivel szóba elegyedtem. Az áru szimpatikus, igazi „kézműves termék”, semmi problémám nem lenne vele, ha nem kérdeztem volna rá, hogy végül is milyen chiliket termel? Mennyit és hol? A válasz kissé letaglózott. Őszintén, büszkén kijelentette, hogy „Áááá én nem termelek, veszem a chilit” Még azt is elmondta, hogy honnan veszi. Mondom neki, hogy az nem zavarja, hogy ez így teljesen szabálytalan? válasz: „Ez simán belefér, mindenki így csinálja” Erre csak annyit tudtam mondani, hogy „Nem mindenki! :(” és ott hagytam.

Egy vevő megkérdezi a piacon, hogy én most miért nem árusítok? Hát mert én nem veszem az alapanyagot, hanem megtermelem és sajnos teljesen kifogytam…..

„A kistermelő olyan természetes személy, aki az általa kis mennyiségben termelt, betakarított, összegyűjtött és előállított élelmiszereket közvetlenül a végső fogyasztóknak és a kiskereskedelmi, vendéglátó, valamint közétkeztetési intézményeknek értékesíti.”

Tehát nem a bizonytalan eredetű alapanyagokat feldolgozó, majd azt a piacon értékesítő személy…

Végül is még csak nem is hazudott, őszintén úgy gondolja, hogy ez normális. A vevőket ez látszólag egyáltalán nem zavarja. Feltehetőleg a vevők többsége nincs is tisztában vele, hogy ez így nem járja, teljesen szabálytalan, igazságtalan és az igazi kistermelők arcul köpése.

Elhiszem, hogy ha az ember folyamatosan kint van minden piacon, akár több helyszínen egyszerre, akkor nagyon nehéz még „kistermelni” is mellette. 

Méhésznek is egyszerűbb lenne megvenni a hipermarketben a mézet, aztán beízesítve, mutatós üvegbe téve piacon eladni. Bajlódjon a méhekkel aki akar!

Akkor hívjuk ezentúl a termelői piacokat inkább kisfeldolgozói, vagy viszonteladói piacnak!

Alapvetően két dologról van szó. Az egyik, hogy kistermelőként nem a saját alaptermékét, vagy az abból készített feldolgozott terméket árulja, ez élelmiszercsalás! A NÉBIH zöld számán lehet jelenteni. A másik, hogy őstermelőként kereskedelmi tevékenységet folytat úgy, hogy vásárolt alapterméket vagy azt feldolgozott terméket ad tovább. Ez adócsalás! Az őstermelők könnyített módon adóznak, ellentétben a kereskedőkkel, vagy egyszerűen a vállalkozókkal szemben.

Vannak még igazi kistermelők? Vagy tényleg így kell ezt csinálni? Szerintetek ez belefér? Számít egyáltalán? Ne foglalkozzak vele? Hagyjam a francba? Vagy borítsam rá az ilyenre az asztalát? Ezek a gondolatok forognak az agyamban :(

Neked mi a véleményed?

GaBko Chili a facebookon!

A bejegyzés trackback címe:

https://gabkochili.blog.hu/api/trackback/id/tr917582184

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Sword 2015.06.29. 11:56:03

Ez nagyon gáz. Nem mondom, hogy mindenki tud szószt/krémet készíteni, de azért lássuk be, hogy ez a könnyebbik része. Felnevelni a palántákat, hónapokon keresztül figyelni az igényeiket a magvetéstől a szüretig, na az már komolyabb. Mégis ettől lesz az előállított termék az enyém. Nem beszélve a rizikóról, hiszen, ha beüt valami gikszer, oda a termés, hiába foglalkoztál velük rengeteget. Én is csinálok szószokat, igaz nagyon kicsiben, abszolút hobbiból (15-20 kis üveg szokott lenni kb.) Eszembe nem jutna más paprikáját beletenni. Nyilván a fűszerek nagy részét boltban veszem, mindent nem állíthatok elő magam, de a szósz legnagyobb része a chili, az az utolsó darabig saját termés. Ha nagyban csinálnám, sem tudnám másképp elképzelni. Szomorú, hogy mások ezt nem így látják.

BEFŐZDE 2015.06.29. 13:01:30

Mi is termeljük az alapanyagot :) És igen, idegesítő a dolog!

Rábaközi István 2015.06.29. 14:54:23

Véleményem szerint ezeket az embereket csak a profit hajtja, és attól tartok, hogy egyre többen választják majd a könnyebbik utat. Ezzel háttérbe szorítva esetlegesen az igazi kistermelőket. Ezért nem adnék nekik lehetőséget arra, hogy áruljanak a piacon.

GaBko · http://gabkochili.blog.hu 2015.06.29. 14:56:04

@Rábaközi István: Így van, de attól tartok, hogy az lenne a válasz, hogy akkor alig lenne árus a piacon..... :(

Rábaközi István 2015.06.29. 15:21:48

A chili kultúra robbanásszerűen növekszik mostanság, az üres helyeket pedig betöltik majd az árusok. Csak nem mindegy, hogy áltermelőkről, vagy kistermelőkről beszélünk. Nincs érvényben esetleg egy jogszabály sem, amire esetleg hivatkozván ki lehetne szűrni ezeket az embereket? .

GaBko · http://gabkochili.blog.hu 2015.06.29. 15:23:19

@Rábaközi István: Hát jogszabály az van. Egyértelműen szabály ellenes amit művel, de amíg nincs aki ezt ellenőrizné és számon kérné rajta, addig röhög a markába.

Chilifutár Zoli 2015.06.29. 20:39:54

Azért az is gáz, hogy valaki eladja neki ekkora tételben a chilit. Neki is tudni kell, hogy ezt a mennyiséget nincs ember, aki megegye, ergo: fel fogja dolgozni. Szóval, több sebből is vérzik a dolog. Ezért nem értékesítünk mi sem friss chilit, csak étteremnek, aki nem adja tovább, mint mg. kistermelő.

Han Duo 2015.06.29. 23:28:18

Az ellenőrzés oldaláról sem érdekel senkit. Van az a piac, ahol az "őstermelő" igazi piacos mamáktól lehet szőlőt venni márciusban, tesco-s fűszernövényt eredeti nylon-jában meg még az is kiderül, hogy gyanúsan pont ugyanakkorára nő a répa, mint a nem őstermelőnél és ugye télen sem csak krumpli meg alma van (mondjuk utóbbinál lehet, hogy a sok kis eladott krumplicskából össze sikerült hozni valami komolyabb hűtőházi tárkapacitást is) . Nyilván aki alkalomszerűen árul és tényleg a szezonnak megfelelő kiskerti dolgait viszi ki más kategória, de az első sorban nem ők vannak.

cirokseprü 2015.06.29. 23:58:07

Érdemes kilátogatni a Csörsz utcai "biopiacra", ahol pl. télen lehet kapni bio-nak nevezett répát kilónként 800 forintért (mely méretre, formára semmiben sem különbözik a nagybani piacon beszerezhető répáktól). Mos tavasszal hasonló áron kínálták a kígyóuborka darabját, mely szintén egy az egyben olyan formájú és méretű, mint bármelyik más zöldségesnél. Az árakon tükröződik, hogy egyértelmű lehúzásról van szó és némely árus erősen visszaél a helyzetével. Persze, tisztelet a kivételnek, akik becsületesen termelnek a kertjükben és kizárólag azt az árut adják el. Sajnos egyre kevesebben vannak...

Mária Fekete 2015.06.30. 08:13:04

Van ennél cifrább is, azt úgy hívjuk álőstermelő. Kiváltja az őstermelőit, a kamarát nem érdekli, hogy van-e valakinek hol termelnie, vagy nincs. Aztán szépen elmegy a nagykerbe, vagy a hipermarketbe nyitásra, esetleg előző este, aztán szépen kimegy hajnalba kényelmesen, elveszi a helyet az igazi termelőktől és eladja a szerencsétlen vevőknek 3-4-szeres áron ugyanazt a külföldi sz.rt, amit a boltban megvehetnének.

GaBko · http://gabkochili.blog.hu 2015.06.30. 08:16:16

@Mária Fekete: Vagy ki ül az út mellé árulni a málnát, mintha maga termelte volna....

sztrugackij 2015.06.30. 09:41:37

Őstermelőit a kerületi jegyző engedélyével lehet kiváltani.Igazolni kell hozzá a termőföld meglétét és a termékpalettával sem tanácsos trükközni.Igaz az is viszont, hogy ez a szigorúság jobbára csak a nagybani termelőket sújtja.Ezért árusíthatnak fejkendős nénikék holland karottát az Allee piacon; még arra sem ügyelnek, hogy a zsákokat eltüntessék a háttérből.

KZsuzsa · http://deepindata.com 2015.06.30. 12:00:46

@sztrugackij: csak a föld meglétét ellenőrzik,azt, h mi van, vagy nincs benne, nem. Aztán ha elég nagy a portád,vagy a családban valakié,máris van őstermelőid,pedig lehet,h sose terem ott semmi... Ellenőrzés meg hacsak nem jelent fel egy jóakaró,nincs. Látok ilyet, aki évek óta így csinálja,vígan (bár igaz,a zöldség egy része szezonban saját.de csak egy része...)

kékled 2015.06.30. 12:55:46

Kicsit elfogult a cikk, kicsit, féltem a jövedelmem szagú, vigyázzatok emberek, mit vesztek köntösbe bújtatva.... szóval, kedves GaBko Chilli, miért is bántotta ez az őstermelő kufár a te köreidet? tán mert neki volt eladni való chilije, neked pedig nem, hogy ő ott tudott lenni azon a piacon, te pedig nem? Talán mert gusztusosabb termékei voltak mint neked, tán még éppen vevője is volt akkor amikor oda néztél, arra jártál? Lehet, hogy még a standja is jobban nézett ki mint a tiéd? Már ne is haragudj, de ebből a cikkből lesír az irígység, és a tipikus magagyar na, majd jól aláteszek, nehogy már ő is itt árulja a chilijét....mert itt én vagyok a király....és látva a termékeidet, lehet, hogy mindenféle engedélyed meg van, de a terméked, elég silány a piacon fellelhetők között, semmi fantázia, semmi szín, semmi marketing.....a konkurenciát nem ellehetetleníteni kell, hanem harcolni ellene, tisztességes eszközökkel, nem pedig úgy, ahogy te teszed....így ez nem visz előre, ettől nem lesz eladhatóbb a te terméked.....gondold át ezt újra, és tanulj a vetélytársadtól inkább, mint hogy megpróbálod kicsinálni......szerintem.....

GaBko · http://gabkochili.blog.hu 2015.06.30. 13:14:34

@kékled: Ha így látod sajnálom. Abszolút nem zavar a konkurencia. Jóban vagyok szinte minden más igazi chilitermelővel. Egy valami zavar, ha valaki hülyének nézi az embereket. Speciel Ő pont nem hazudott, hanem úgy gondolta, hogy ez belefér. Még tisztességesebb is mint sok más áltermelő. Nem féltem a piacom, nem ebből élek.... Lehet ez az oka annak is, hogy betartom a szabályokat. Ha figyelmesen olvasol nem a termékeit szidtam, nem neveztem nevén sem a delikvenst, így még ártani sem ártottam neki. Egy jelenséget boncolgattam, ami zavar. Ha ez téged nem zavar, akkor valószínűleg nem egy oldalon állunk, vagy te is ezt csinálod, vagy csak simán mindegy neked. Ennyi. Nem kötelező velem egyetérteni.

kékled 2015.06.30. 13:26:11

Nyilván nem érek egyet veled, ill. csak részben. Nekem úgy jött le, hogy igen is szimplán csak a konkurenciát láttad benne. Az tisztességes, hogy nem nevezted meg.. Nyilván a szabályokat be kell tartani, csak nem kell beleállni ennyire egy emberbe sem, még ismeretlenül sem....Nyilván alapvetően odafigyelve készíti a termékeit, a higiéniás, és egészségügyi alapszabályokra odafigyelve. De azt gondolom,hogy ez a standján is látszódhatott, hiszen vagy azért vetted észre, mert nagyon gáz volt, vagy azért, mert nagyon jó....

GaBko · http://gabkochili.blog.hu 2015.06.30. 14:56:09

@kékled: Ha csak abban egyetértünk, hogy ahogy te is megjegyezted: "Nyilván a szabályokat be kell tartani", úgy nincs is miről vitatkoznunk.
Én nem becsméreltem és nem is fogom szidni más termelő termékeit, veled ellentétben. Ez is ízlés kérdése. Lehet neked az enyém látványa nem tetszik, egyszer remélem azért lesz alkalmad a belsőt is megismerni. Minden jót! :)

kékled 2015.06.30. 16:47:22

csak elmondtam a véleményemet, ahogy te is tetted.....ahogy látom, felzaklatott, pedig nem azért írtam....
kérdés, hogy a szabályok betartatása, jár e a helyzetetben előnnyel? szerintem igen, nem is kicsivel, hiszen egy konkurenciával, kevesebb..hiába írod, hogy jóban vagy minden legális chilissel, azok is konkurenseid....vajon őket is fúrod titokban, velük mosolyogva beszélgetve?
Nem vitatkozom, csak a gondolataimat osztom meg nyilvánosan, ahogy te is tetted.....
Hát, az első benyomáson nagyon sok múlik, az biztos, ha egy terméket megpillantok.....ezzel kapcsolatban is csak a véleményemet mondtam el, annak kapcsán, hogy lehet, csak az irígység miatt írtad, amit írtál, mert a konkurens chilije gusztább volt, mint a tiéd....
Piacoztam én is, húszon éve, pontosan tudom, hogy megy ez a piacokon....igaz más területen ügyködtem, de nekem sem tetszett, ha 1 konkurenssel több lett a piacon, viszont nem álltam bele, és nem kértem tőle az engedélyeit...... :)

GaBko · http://gabkochili.blog.hu 2015.06.30. 19:26:24

@kékled: Azért hoztam létre a www.chilikertesz.hu fórumot, hogy ezzel is segítsem a konkurenciát. 220+ termesztő taggal. Ezzel is segítve a chili népszerűségének terjedését. Csípősfesztivált rendezek már 3. alkalommal, ahol a többiek is bemutatkozhatnak. Ide csaló tuti nem teszi be lábát. Igen is kedvelem a konkurenciát mert tudom hogy ők is mennyi energiát fektetnek a termesztésbe. A csalókat viszont nem kedvelem.... Lehet, hogy Ők sem engem. Szóval nem ismersz engem.

kékled 2015.06.30. 19:51:49

Értem, akkor ezeken a fesztiválokon gondolom helypénz sincs, mert te ezt azért csinálod, hogy népszerűsítsd a chillit....
Tedd a szívedre a kezed, ezekkel is csak nagyobb szeletet szerettél volna kiszakítani a tortából....
De mindegy is, ez mind a te dolgod, az is, hogy csalónak nevezel egy ismeretlen embert...
miért lenne csaló???
az meg sem fordult a fejedben, hogy tudta ki vagy, és a nyulat akarta kiugrasztani a bokorból? Hiszen akkor téged meglehetősen sok chilli termesztő ismer....
Miért is árulta volna el a féltve őrzött titkát pont neked ??
Te, lehet, hogy ez meg sem történt valójában?

GaBko · http://gabkochili.blog.hu 2015.06.30. 20:06:26

@kékled: Képzeld, nincs helypénz....Az én és barátaim munkája van belefektetve és pont ugyanannyit nyerek rajta mint minden más termelő, aki megjelenik az eseményen. Hogy miért csaló, aki nem tartja be a szabályokat, az már ki lett tárgyalva. Féltve őrzött titok, hogy milyen paprikákat nevel? Simán, udvariasan érdeklődve kérdeztem, mint termelőt. Mivel, nem nevesítettem, max Őt bántom meg vele, ha magára ismer, de legalább elgondolkodik. Ha meg szerinted fikció, akkor nincs is kinek megsértődnie. De gondolj rólam, azt ami jól esik. Nem kell engem mindenkinek kedvelnie, meg sem győzhetek mindenkit az ellenkezőjéről. Nem mondom, hogy értelmetlen volt a vita, mert talán azért mégis árnyaltabb lett a kép, de folytatni felesleges. Jóccakát! :)
süti beállítások módosítása